Perspektiv

Information om socker och näring


Hälsokampanjer och sociala medier

Av Mikkel Dahlqvist, konsult och Karin Christofferson, journalist, Mannov, Århus och Malmö.

Om framtida hälsokampanjer ska vara effektiva måste de lämna TV och tryckta medier och vara mycket mer närvarande inom sociala medier. Nya studier visar att vi litar mer på våra vänner och nätverk på Internet än på TV och tidningar.

Felice är mamma till två pojkar – ett spädbarn och en pojke på tre år. Hon bor i New York och arbetar som frilansskribent.

Hon är också löpare på fritiden. Hennes personliga rekord är inget märkvärdigt jämfört med andra löpare. Fem kilometer på 22:56, tio kilometer på 50:41, femton kilometer på 1:15:16 och ett maraton på 4:12:43. Men det är inte hennes personliga rekord som gör Felice intressant.

Det är det hon skriver på hemsidan TheHappyRunner.blogspot.com som gör henne intressant. Här skriver hon om sin träning, sina lopp och inte minst sitt liv som mamma.

Felice är en av över fyra miljoner amerikanska mödrar som har en ”blogg”– det som populärt kallas ”mammabloggar”.

De amerikanska mammabloggarna har blivit omåttligt populära bland mammor som söker inspiration och vill veta hur andra lever sin vardag med barn.

Viktiga opinionsbildare
SkärmMammabloggare skriver om allt från politik till tårtrecept och hälsotips. De delar vardagens glädjeämnen och sorger med sina läsare – och det helt utan filter.

Detta innebär att läsarna ofta har en mycket nära relation med sina mammabloggare. Läsarna följer deras liv och det gör mammabloggare till viktiga och trovärdiga opinionsbildare.

Amerikanska företag har naturligtvis sedan länge insett detta. De mest populära mammabloggarna, som har hundratusentals läsare, gör riktigt goda affärer genom att sälja reklam och rekommendera produkter till sina läsare.

Undersökningar stöder sociala medier
Att det kan vara fördelaktigt för företag att nämnas och rekommenderas av mammabloggare, kan man bland annat se i undersökningen ”The Nielsen Global Online Survey 2009”.

90 procent av de tillfrågade sade att de litar helt eller delvis på de rekommendationer de får från personer de känner. Samtidigt svarar 70 procent av personerna i undersökningen att de litar helt eller delvis på de rekommendationer de får från andra konsumenter på nätet.

Som jämförelse kan nämnas att endast 62 procent litar på rekommendationer de får via TV och endast 55 procent litar på reklam och information på reklampelare utomhus.

Bör användas i hälsokampanjer
– Mammabloggarnas stora trovärdighet hos sina läsare bör tas med i beräkningen vid planeringen av framtida hälsokampanjer. Det menar Henriette Weber, expert på sociala medier och grundare av den danska sociala mediebyrån Toothless Tiger.

Den danska och svenska bloggvärlden är ännu inte lika utvecklad som den amerikanska så det kommer att dröja innan hälsokampanjer kan få verkligt stort genomslag via sociala medier. Men det är ingen tvekan om att mer och mer kommunikation i framtiden kommer att äga rum på bloggar och i andra sociala medier. Det bör de nordiska folkhälsomyndigheterna självklart ha med i beräkningen i sina framtida hälsokampanjer om de ska ha någon effekt, säger Henriette Weber.

Antalet bloggare ökar snabbt
Danska Internetanvändare som läser bloggar har ökat från 22 till 33 procent från 2008 till 2009. Samtidigt fördubblades andelen aktiva bloggare under samma period från 9 till 18 procent.
– Men även om antalet är begränsat bör man inte bortse från de sociala mediernas potential för att sprida positiva hälsobudskap, säger Henriette Weber.

– Sociala medier har stora fördelar jämfört med traditionella medier just för att de är sociala. De kan föra människor närmare varandra. Om offentliga och privata hälsoorganisationer har möjlighet att utnyttja detta kommer framtida hälsokampanjer också att få mycket större effekt, bedömer Henriette Weber.

Beräkningar visar att det för närvarande finns mellan 20 och 25 inflytelserika danska bloggare som kan vara intressanta att inleda en dialog med inom ramen för större hälsokampanjer. Detta kräver dock en genomarbetad strategi, ett program för bloggrelationer.

– Det handlar först och främst om att identifiera vem man vill nå fram till. Det kommer att innefatta undersökningar av vilka bloggare som är intresserade av ämnet och vilka bloggar man länkar till mest.

Sedan handlar det självfallet också om att bloggen ska ha ett intressant innehåll som är lämpligt för sociala medier. Det ska vara något som ger mervärde för läsarna. Det kan vara en tävling men det kan också vara en video eller en podcast som berättar en bra historia, säger Henriette Weber.

Johanna – en mammabloggare
Tjej med mobiltelefonEn bloggare som skulle kunna bli en aktör i framtida hälsokampanjer i sociala medier kan vara Johanna Salkert. Hon är en 26-årig mamma från Stockholm som tagit det amerikanska fenomenet mammabloggare över Atlanten. Johanna är en svensk mammabloggare.

Hennes blogg heter Familjen Korb och finns på adressen salkert.se och har funnits sedan 2008. Johanna presenterar sin blogg så här:

”Jag är en 26-årig Stockholmsmorsa som för tillfället är mammaledig med familjens senaste stjärnskott Love. Är mamma till Minna [081124] och lillebror Love [100626]. Bor tillsammans med barnens pappa, fästmannen Jonas i södra Stockholm.

I bloggen skriver jag om vår vardag, vårt välmående och tankar och känslor. Skriver även om dotterns pågående utredning och kamp på grund av den ovanliga kromosomavvikelsen på Kromosom 13 som upptäckts på henne.”

I dag har Johanna ungefär 700 besökare per dag. Mammabloggen har förändrats genom åren, precis som livet självt för Johanna och hennes familj.

– Jag började blogga innan jag var gravid, men bloggade då för vänner och familj. När jag blev gravid skapade jag en ny blogg och antalet läsare ökade. Först fick jag uppemot 150 besökare i veckan, men mot slutet av graviditeten hade jag uppemot 300 besökare. När jag skapade en ”gilla”-sida på Facebook om bloggen växte den snabbt. Efterhand som jag skrev om olika saker har det tillkommit nya läsare. Läsare rekommenderar min blogg i stora mammabloggsvärlden, säger Johanna.

Johanna lägger mellan 20 minuter och ett par timmar varje dag på att skriva och bemöta inlägg.

Johanna är ingen proffsbloggare. Hon försörjer sig inte på att blogga och hon bloggar inte för att tjäna pengar. Men hon blir erbjuden att skriva om produkter och företag vill köpa inlägg eller annonsörer vill ligga högt på hennes sida. Men Johanna har gjort klara val. En stark etik och policy som vuxit fram genom åren.

– Precis som advertising finns nu också ”bloggvertising”. Det innebär att ett företag betalar för ett inlägg som jag skriver som berättar om deras produkt. Jag kan till exempel testa en skötväska och sedan recensera hur jag tyckte att den var. Jag kan också utlysa en tävling där väskan är ett pris, säger Johanna.

Johanna har fått många erbjudanden, både seriösa och oseriösa. Med tiden har hon lärt sig sålla bort det hon inte kan stå för.
– Mina läsare litar på mitt omdöme. Jag märker också mina bloggvertise-inlägg med BV så det ska vara tydligt, säger hon.

Myndigheternas roll
Statens folkhälsoinstitut, FHI, är en myndighet vars uppdrag är att vara ett kunskapscentrum för t.ex. kommuner, landsting och organisationer. Vissa regeringsuppdrag handlar om att sprida information om folkhälsa till befolkningen.

Bitti Jonasson är kommunikationschef på Statens folkhälsoinstitut.
– Vi bevakar hur ofta vi förekommer på bloggar sedan 2007. Vi omnämns inte oftare i dag än 2007 och bloggarna utgör fortfarande en liten andel av den totala medieuppmärksamheten där traditionella medier fortfarande dominerar, menar Bitti Jonasson.

Det finns olika nivåer av deltagande – åskådare, bevakare, deltagare och till slut medskapare. Folkhälsoinstitutet är en hittills ganska passiv aktör inom sociala media.
– Man kan säga att vi ligger på nivån ”bevakare”, men nu har vi tagit steget vidare till ”deltagare” i ett regeringsuppdrag som heter ”Ett friskare Sverige” och som syftar till att främja goda matvanor och fysisk aktivitet hos allmänheten. Här är Folkhälsoinstitutet ”deltagare”. Vi har en Facebooksida och en hemsida där vi bygger in interaktivitet och kopplar hemsidan starkare till vår Facebooksida, säger Bitti Jonasson och fortsätter:

– Det är oerhört viktigt med en strategi för att sociala medier ska fungera bra. Det måste finnas mål och syften med närvaron i sociala medier. Det har pratats länge om webb 2.0 som en slags framtid. Nu är vi där och vi måste förhålla oss till det, menar Bitti Jonasson.

Regeringens riktlinjer för sociala medier
I februari 2011 kom den svenska regeringens e-delegation med riktlinjer till svenska myndigheter för hur de ska skapa en policy för Internet och sociala medier.

– Det har blivit startskottet för oss och säkert för många andra myndigheter. Det finns mycket att ta hänsyn till – det juridiska, offentlighetsprincipen, vad som ska diarieföras och mycket mera. Hittills har vi haft både hängslen och livrem – det är viktigt att vi gör rätt, menar Bitti Jonasson.