Perspektiv

Information om socker och näring

Gröna bladgrönsaker kan skjuta upp hjärnans åldrande

2018-10-30

En av de livsmedelsgrupper som man har haft fokus på i samband med hjärnans hälsa, är gröna bladgrönsaker som spenat, grönkål och sallat. I den prospektiva studien MAP* jämfördes intaget av gröna bladgrönsaker över tiden med utvecklingen av hjärnans kognitiva funktion. Totalt ingick 960 deltagare i åldrarna 58-99 år. 74 % var kvinnor. De var i genomsnitt med i undersökningen i 4,7 år.

Det visade sig, att intaget av 1-2 portioner** gröna bladgrönsaker dagligen var förenat med en långsammare försämring i kognitiva funktioner motsvarande att dessa deltagare var 11 år yngre jämfört med dem, som sällan eller aldrig åt gröna bladgrönsaker. I synnerhet följande ämnen tycks vara skyddande: folat (ett B-vitamin), lutein (antioxidant, som tillhör familjen karotenoider) och vitamin K1 (fyllokinon) och i viss utsträckning beta-karoten. Andra ämnen som kan vara skyddande är E-vitamin och kaempferol (en antioxidant av flavonoid-typ).

*: MAP (Memory and Aging Project) är en pågående öppen kohortstudie som började 1997 med deltagare från Chicago. Man granskar årligen en serie kognitiva tester, som används för att karakterisera kognitionen inom de fem kognitiva områdena: episodiskt minne, arbetsminne, semantiskt minne, rums- och riktningskänsla och perceptuell hastighet.

**: En portion gröna grönsaker, som spenat och grönkål, definieras som 1 kopp kokta grönsaker (1 kopp motsvarar ca 120 ml).

Referens: Morris MC et al. Nutrients and bioactives in green leafy vegetables and cognitive decline: Prospective study. Neurology 2018; 90(3): 214-22.

Tillbaka