Hellre lättsockrat än konstgjorda sötningsmedel

2005-05-02

De flesta svenskar anser att lättsockrade livsmedel är hälsosammare än de som sötats med artificiella sötningsmedel. Det visar en undersökning som gjorts av GfK.

Sockerdebatten är inte en fluga utan har kommit för att stanna. Den anses vara trovärdig och viktig för utvecklandet av framtidens livsmedel. Det tycker en majoritet av svenskarna enligt en rapport som tagits fram av undersökningsföretaget GfK. Av de tillfrågade har 71 procent hört talas om sockerdebatten. Bland dessa anser 54 procent att de har påverkats av den.

Av de tillfrågade i undersökningen är det främst män och kvinnor mellan 20 och 35 år, samt barnfamiljer som tagit till sig sockerdebatten. Det är också dessa grupper som i störst utsträckning har minskat konsumtionen av livsmedel som innehåller socker.

"Socker är en naturlig ingrediens"
När det gäller sockerinnehållet i olika livsmedel anser 56 procent att socker är en naturlig ingrediens. Det återspeglas i det faktum att 76 procent föredrar sockersötade produkter framför artificiellt sötade light-produkter. Dessutom menar de flesta att lättsockrade livsmedelsprodukter är hälsosammare än produkter som sötats med konstgjorda sötningsmedel.

Undersökningen omfattar 1000 personer i åldrarna 20 till 70 år i hela Sverige och genomfördes under den första halvan av februari 2005.

För mer information, kontakta: Angela Everbäck, Marketing Manager Danisco Sugar, telefon 040-53 70 69