Svenskar undviker sötningsmedel

2008-01-31

I en ny undersökning svarar 64 procent av de tillfrågade svenskarna att de föredrar en mindre mängd naturligt socker framför sötningsmedel. Hela 70 procent anser att livsmedelsproducenterna borde ta sitt ansvar och inte använda sötningsmedel i livsmedel.

I december 2007 utförde undersökningsföretaget GfK en rikstäckande undersökning på 2018 svenskar mellan 15 och 68 år. Anledningen var att ta reda på inställningen till socker, naturliga sockerarter och olika sötningsmedel.

De flesta betraktar socker, honung och fruktsocker som naturliga sockerarter. Den allmänna inställningen till dessa är mycket positiv. Hela 64 procent av de tillfrågade föredrar en mindre mängd naturligt socker framför sötningsmedel. Aspartam, acesulfam K, sukralos och sackarin är sötningsmedel de flesta vill undvika.

- Man får inte glömma att naturligt socker har många olika positiva egenskaper som inte sötningsmedel har, säger Ingrid Salomonsson, vetenskaplig rådgivare på Danisco Sugar. Det är svårt att ersätta socker med sötningsmedel i kakor och andra bakverk. Det är betydligt lättare att koka en god sylt och behålla en fin färg med socker. Dessutom använder kockar helst socker till kakor, desserter och även som smakförstärkare i maträtter och såser.

Mindre sötningsmedel
Många är skeptiska till sötningsmedel. 87 procent anser att livsmedelsproducenterna mycket tydligare borde ange om en produkt innehåller sötningsmedel. En tillsats man helst vill avstå ifrån. Inte ens en blandning mellan naturliga sockerarter och sötningsmedel är accepterat. Flera anger att om de ser att sötningsmedel ingår i en vara, byter de hellre till en annan produkt med naturligt socker.

Kontakt:
Ingrid Salomonsson, vetenskaplig rådgivare, Danisco Sugar, 040/53 70 15 E-post: ingrid.salomonsson@danisco.com