Perspektiv

Information om socker och näring

Sömnbrist ökar kaloriintaget

2017-09-13

Brist på sömn kan få oss att inta mer kalorier. Det visar en systematisk genomgång av 17 studier (n = 496) och en metaanalys med 11 studier (n = 172). Sömnbrist definieras som begränsad sömn eller att man sover för få timmar jämfört med rekommendationerna.

Resultatet av analysen visar att de personer, som sov för lite, i genomsnitt intog 385 kalorier extra per dag. Man fann också, att det rörde sig om ett signifikant högre intag av fett och ett lägre intag av protein, medan det inte var någon skillnad vad gäller kolhydrater. Det högre energiintaget ökar risken för att vikten ökar.

Det har tidigare föreslagits att sömnbrist leder till förändringar i nivån av de två hormoner, som hjälper till att reglera hunger och mättnad. Ju mindre du sover, desto lägre nivå har man av mättnadshormonet leptin. I gengäld bildar kroppen mer av hormonet ghrelin, som ger hungerkänslor. Detta kan också göra att belöningssystemet i hjärnan reagerar starkare på matstimuli.

I de studier som ingår i metaanalysen, sov deltagarna under en kortare period för lite. Frågan är, vad som händer under en längre period. Det är relevant, eftersom det verkar som, att vi numera sover kortare tid jämfört med tidigare. Författarna påpekar att sömn kan bli nästa fokusområde tillsammans med kost och fysisk aktivitet, när det handlar om övervikt.

Betydelsen av sömnbrist på matintag var temat i nyhetsbrevet nr 2 2014

*: Rekommendationen är 7-9 timmar sömn per natt för vuxna (18-64 år) enligt en expertpanel av amerikanska forskare från National Sleep Foundation.

Referens: Al Khatib HK, Harding SV, Darzi J and Pot GK. The effects of partial sleep deprivation on energy balance: a systematic review and meta-analysis. European Journal of Clinical Nutrition 2017;71:614-24.

Tillbaka