Perspektiv

Information om socker och näring

Vegetarisk mat effektivare än traditionell diabeteskost för viktminskning

2017-09-13

Det är resultatet av en studie på 74 män och kvinnor med typ 2-diabetes. De valdes att antingen följa en vegetarisk kost eller en traditionell diabeteskost. Den vegetariska kosten bestod av grönsaker, spannmålsprodukter, torkade baljväxter, frukt och nötter samt en portion mager yoghurt dagligen.

Båda kosterna innehöll ca 500 kcal färre per dag jämfört med vad deltagarna brukade äta. Försöket pågick i 6 månader. Under de första 12 veckorna skulle deltagarna inte ändra sin nivå av fysisk aktivitet. Under de sista 12 veckorna följde de ett individuellt utformat motionsprogram.

Energifördelning:      
Vegetarisk kost:   Diabeteskost:  
Kolhydrat: 60 E%< Kolhydrat: 50 E%
Protein: 15 E% Protein: 20 E%
Fett: 25 E% Fett: 30 E%

De som följde den vegetariska kosten, förlorade i genomsnitt 6,2 kg, medan de som följde den traditionella diabeteskosten bara minskade 3,2 kg. Den vegetariska kosten var således nästan dubbelt så effektiv som den traditionella diabeteskosten, när det gäller viktminskning. Dessutom var den vegetariska kosten effektivare beträffande att minska på muskelfett. Förlust av muskelfett anses förbättra insulinkänsligheten och därmed minska insulinresistensen. Studien visade också, att fysisk aktivitet är viktigt för att hindra förlust av fettfri muskelmassa.

Följsamheten med kosten:

  Hög Medel Låg
Vegetariska gruppen 55% 22,5% 22,5%
Traditionell diabeteskost 32% 39% 29%

 

Artikeln ger inte någon förklaring till varför viktminskningen är större i den vegetariska gruppen.

Referens: Kahleova H et al. The effect of a vegetarian vs conventional hypocaloric diabetic diet on thigh adipose tissue distribution in subjects with type 2 diabetes: A randomized study. Journal of the American College of Nutrition, 2017; 36(5): 364-9. 

Tillbaka