Perspektiv

Information om socker och näring

Betyder ”lågt sockerinnehåll” färre kalorier?

”Lågt sockerinnehåll” eller liknande påståenden betyder inte alltid färre kalorier. Därför är det viktigt att titta på näringsdeklarationer och det totala energiinnehållet per 100 gram.

På senare år har många produkter marknadsförts med påståenden som ”lågt sockerinnehåll” och ”utan tillsatt socker”. En nyare konsumentundersökning visade att konsumenterna förknippar ”mindre socker” med lägre energiinnehåll per 100 gram. Men så behöver det inte nödvändigtvis vara.

Orsaken är att sockrets volym ersätts med andra näringsämnen, som är minst lika energigivande som socker (annan typ av kolhydrat, protein eller fett). Det medför att produktens energiinnehåll per 100 gram antingen är i stort sett oförändrat – eller i några fall högre. Energiinnehållet reduceras bara om sockret helt eller delvis ersätts med vatten i flytande livsmedel. I livsmedel i fast form ersätts sockret med andra energigivande näringsämnen, som antingen har samma eller högre energiinnehåll per gram.

Därför är det inte endast energin från tillsatt socker som man ska vara uppmärksam på, om man gärna vill hålla vikten eller gå ner i vikt. Det är viktigt att titta på näringsdeklarationer och jämföra livsmedlens sammantagna energiinnehåll per 100 gram.

Ett exempel är frukostprodukter, där man ofta fokuserar på sockerinnehåll. Men, som framgår av tabellen, betyder lägre sockerinnehåll inte färre kalorier.

Tillbaka till Socker och hälsa »