Perspektiv

Information om socker och näring

Ger socker stora blodsockersvängningar?

Blodsockersvängningar efter måltiden är naturliga, om man i övrigt är frisk reglerar kroppen själv blodsockernivån mellan måltiderna.

Intag av kolhydrater – däribland socker – får blodsockret att stiga. Men det är skillnad på hur snabbt kolhydrater tas upp i blodet. Om ett livsmedel har ett högt glykemiskt index (GI), omvandlas kolhydraterna snabbt till glukos och tas snabbt upp. Det betyder en snabb blodsockerstegring, medan kolhydrater från livsmedel med ett lågt GI tas långsammare upp i blodet.

Glykemiskt index är ett mått på hur olika mängder av livsmedel med samma innehåll av tillgängliga kolhydrater – vanligtvis 50 gram – höjer blodsockret i förhållande till ett referenslivsmedel, som kan vara vitt bröd eller glukos.

Socker (sackaros) hör inte till de kolhydrater, som ger den största blodsockerstegringen. Det förklaras av att socker (sackaros) är en kombination av glukos och fruktos, där glukos (som också kallas druvsocker) ger en hög blodsockerstegring, medan fruktos ger en låg blodsockerstegring (se tabellen).

Livsmedel med ett lågt GI uppfattas av en del som nyttiga, för att de ger lägre blodsockerstegring. Det finns också en del som tror att det är bra att hålla sig till ett lågt GI om man vill gå ner i vikt, men dessa uppfattningar är felaktiga. Normalt rör sig blodsockret inom snäva gränser under dagens lopp (mellan cirka 4 och 8 mmol/l). Det är högst efter att man har ätit och som regel lägst när man stiger upp på morgonen. Blodsockersvängningar är naturliga och inget att bekymra sig över, om man i övrigt är frisk. Det reglerar kroppen själv. Se grafen.

Tillbaka till Socker och hälsa »