Perspektiv

Information om socker och näring


Bluff och båg i kommersiella dieter

Av Agneta Kjällman, dietist, GCI Malmö AB.

Intervju med Dan Larhammar, professor i molekylär cellbiologi vid Biomedicinskt Center i Uppsala.

Bokhyllorna i Dan Larhammars tjänsterum är fyllda med litteratur både från hans forskning om molekylär cellbiologi och från fritidsintresset Föreningen Vetenskap och Folkbildning. Bluff och båg förekommer flitigt inom bantningsvärlden och är ett område som sedan många år har engagerat Dan Larhammmar. Men varför börjar en professor vid Institutionen för Neurovetenskap intressera sig för annonser om bantningspreparat eller böcker om udda dieter?

Det började med ett intresse i ungdomen när en nära vän omvändes från buddism till kristendom och fick en bok som med osakliga och felaktiga argument förnekade evolutionen. Därefter fortsatte Dan Larhammar att granska underliga påståenden som stred emot vetenskapen både i annonser, i tidskrifter, i böcker och inom vetenskapligt orienterade artiklar. Det är inte bara inom bantningsindustrin som det förekommer egendomliga och ovetenskapliga uttalanden och idéer.
– Inom den alternativa rörelsen figurerar många konstigheter som mer eller mindre lurar människor. Men de mest groteska överdrifterna står bantningsindustrin för, säger Dan Larhammar med eftertryck i rösten.

Oseriös marknadsföring
De flesta vet att vad som egentligen hjälper i längden är att lägga om sin livsstil och ändra sina matvanor, samtidigt som den fysiska aktiviteten ökar. Vanligtvis tar det flera år att etablera övervikt, ändå kan det vara svårt att acceptera att det tar tid att bli av med sina extra kilon. Man vill ha snabba resultat och har svårt att vänta på det långsiktiga slutresultatet. Dessutom får det inte innebära för stora uppoffringar. Dan Larhammar hänvisar till undersökningar som visat att en del personer med kraftig övervikt blir så desperata att de är villiga att pröva allt för att gå ned i vikt. Han tror att många sedan skäms för att man har misslyckats och blivit lurad att tro på reklamen.
– Hur kan man lura folk att man kan gå ner 15-20 kilo på några få veckor? Det är orimligt, t o m farligt att lova det. Bland det värsta jag har sett är reklamen för ett preparat som lovade att man kan gå ner 19 kg på sex veckor, samtidigt som personen i annonsen påstod sig äta allt hon ville!
– Titta på den här annonsen. Här kan man välja hur mycket man vill minska i vikt. Ju mer man vill gå ner, desto dyrare blir det. Många betalar stora summor, trots att de någonstans vet att det kanske inte hjälper. Varför går de på så enkla trick? undrar Dan Larhammar.

Han tror att det är okunnighet tillsammans med intensiva förhoppningar om att något ska hjälpa dem. Människor blir lätt duperade av reklamen som i många fall berättar fantastiska historier om personer som har lyckats minska väldigt mycket i vikt.

Svårt att stoppa oetisk marknadsföring
Dan Larhammar menar att de flesta inte har tillräckligt djupa kunskaper om hur kroppen fungerar. De kan ha svårt att genomskåda vad som är sant och vad som är bluff. Det kan finnas vissa delar som är sanning, men annat som är direkt påhitt. Ett exempel är ett bantningspreparat som utgav sig för att innehålla ”krom aminosyra klat”. Det ämnet existerar överhuvudtaget inte.
– Vad preparatet egentligen innehöll vet jag inte, men förhoppningsvis gjorde det ingen skada, säger Dan Larhammar.

Värre var det med ett bantningspreparat som marknadsfördes via postorder i Sverige under 2002. Efter flera apreparatet. Innehållet visade sig vara en brygd av flera potenta läkemedel som i och för sig hade effekt och kunde åstadkomma en viktminskning. En av ingredienserna var T3, dvs tyreoideahormon, som används till personer med en nedsatt funktion av sköldkörteln (låg ämnesomsättning). Preparatet innehöll ca tjugo gånger högre dos än vad som förekommer i läkemedlen. Ytterligare en ingrediens som förekom i stora doser, efedrin, ökar hjärtfrekvensen och hade kunnat orsaka allvarliga biverkningar hos dem som använde det. Dödsfall har inträffat. Men även om denna produkt förbjöds, menar Dan Larhammar att det ständigt strömmar in nya produkter på marknaden och Konsumentverket tycks inte ha tillräckligt med resurser för att jaga alla bluffbehandlingar som dyker upp. Ofta är det skumma brevlådeföretag som är svåra att komma åt som marknadsför den här typen av varor.

Dan Larhammar menar, att det är förhållandevis många med akademisk utbildning som faller för olika alternativa behandlingsformer och förförs av en vetenskaplig jargong. Det kan se ut som vetenskap, men är det inte. Förespråkarna lånar vetenskapens språk för att få legitimitet för sina påståenden eller produkter. Det kan vara svårt att ta reda på fakta om nya produkter. Även om vi har betydligt större möjligheter idag än för tio år sedan att kontrollera uppgifter via nätet, är det ändå svårt för många att skapa sig en rättvisande bild av hur saker och ting fungerar. Det är svårt att veta vilken information man vågar lita på.

Blodgruppsdieten
Boken ”Ät rätt för din blodgrupp” av den amerikanske naturläkaren Peter J. D’Adamo marknadsfördes för några år sedan som ett nytt sätt att minska i vikt. Kosten som rekommenderas leder enligt författaren till att man även mår bättre och åldras långsammare. Dan Larhammar är starkt kritisk till hela konceptet och menar att det saknas vetenskapliga bevis för dieten. Kostbehandlingen går enligt D’Adamo ut på att välja kost utifrån den blodgrupp man tillhör. För personer med blodgrupp A anses de flesta mjölkprodukterna vara svårsmälta. Men fördelen med att tillhöra blodgruppen är att man inte utvecklar allergi mot jordnötter, enligt författaren. Personer som tillhör blodgrupp 0 anses inte tåla fullkorn. Vid blodgrupp AB är det andra kostråd som gäller. Resonemanget bakom kostråden är att lektiner från maten binder sig till blodgruppsantigener som orsakar hälsoproblem. – Det saknas totalt belägg för dessa påståenden. Mycket av det som Peter J. D’Adamo påstår är direkt felaktigt. Det allra värsta är att han dessutom har skrivit böcker om hur man ska äta vid diabetes och cancer. Ännu så länge har dessa inte översatts till svenska, men det går lätt att köpa dem på engelska via Internet, menar Dan Larhammar.

Reagera på oseriös marknadsföring
Dan Larhammar rekommenderar alla att vara mer observanta på reklam för tvivelaktiga produkter eller marknadsföring. Fler borde aktivera sig och kontakta Konsumentverket, för att göra dem uppmärksamma på nya produkter som marknadsförs med fantasifulla ovederhäftiga påståenden. Ju fler som är observanta och agerar, desto större möjlighet att den här typen av oseriös marknadsföring minskar.

För alla som är intresserade av att läsa mer om hur vi kan bli lurade i olika sammanhang, rekommenderar Dan Larhammar boken Vetenskap och Villfarelse, av Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson.



Föreningen Vetenskap och Folkbildning startades 1982 när new age-rörelsen började breda ut sig. Många fysiker reagerade på ovetenskapliga uttalanden från rörelsen. Numera består föreningen av 1 700 medlemmar från många olika discipliner. Flera nutritionister och dietister är medlemmar. Den huvudsakliga uppgiften är att granska och bemöta anmärkningsvärda påståenden utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
Man försöker också förstå psykologin bakom. Föreningen ger ut fyra nummer per år av tidskriften Folkvett. Dessutom delas priset för Årets folkbildare respektive Årets förvillare ut. Mer information finns på www.vof.se